
#FunduszeEuropejskie
Gmina Karczmiska w partnerstwie z gminami Opole Lubelskie, Poniatowa, Chodel realizuje projekt „Fabryka kompetencji kluczowych na terenie MOF Opole Lubelskie” – projekt nr FELU.10.05-IZ.00-0005/25, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytetu X Lepsza edukacja, Działanie 10.5 Wsparcie edukacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Całkowita wartość projektu to 3 520 624,64zł, w tym dofinansowanie 3 168 524,64zł. Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich wynosi 2 992 530,94zł.
Celem głównym projektu jest powiększenie oferty edukacyjnej i podniesienie jakości usług w zakresie edukacji w szkołach podstawowych znajdujących się na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Opole Lubelskie, tj.: Szkół Podstawowych na terenach Gminy Opole Lubelskie, Gminy Karczmiska, Gminy Poniatowa oraz Gminy Chodel, w tym rozwój edukacji włączającej oraz wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne rozwijające umiejętności i kompetencje kluczowe uczniów w okresie od 01.06.2025 r. do 31.10.2028 r.Cel główny projektu jest zgodny z celem szczegółowym 4f (EFS+). Przedsięwzięcie wpisuje się w 1 cel strategiczny dokumentu „Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Opola Lubelskiego na lata 2023-2027”, tj. „Wsparcie kapitału społecznego i infrastruktury społecznej”. Projekt realizuje cel strategiczny 1.1 „Podniesienie jakości edukacji, wyrównywanie szans edukacyjnych, aktywizacja dzieci i młodzieży”.
Projekt będzie służył rozwojowi i zapewnieniu równego dostępu uczniom do dobrej jakości edukacji, bez względu na niepełnosprawność., specjalne potrzeby edukacyjne, czy pochodzenie. Wsparcie w ramach Projektu zakres działań zostały określ w oparciu o opracowaną kompleksową diagnozę potrzeb w zakresie edukacyjnych szkolnej na terenie MOF Opole Lubelskie. Projekt „Fabryka Kompetencji Kluczowych” przewiduje następujące zadania:
– wdrożenie kompleksowych programów indywidualizacji pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
– szkolenia zawodowe/studia podyplomowe dla nauczycieli z zakresu stosowania indywidualizacji nauczania, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijania kompetencji cyfrowych sprzyjających nauczaniu przedmiotowemu z wykorzystaniem narzędzi TIK lub rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów,
– wsparcie systemu dydaktycznego szkół w celu wzmocnienia ich dostępności oraz rozwoju umiejętności uczniów,
– wzbogacenie oferty edukacyjnej o zajęcia dodatkowe m.in. robotyki i programowania,
– wzmacnianie motywacji wśród uczniów poprzez rozwijanie umiejętności z zakresu STEAM, czyli 5 bloków tematycznych łączących: naukę, inżynierię, technologię, sztukę i matematykę. W ramach Projektu kluczowe będzie doradztwo edukacyjno-zawodowe oraz rozwój kompetencji kluczowych uczniów w celu efektywnego zaplanowania ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z potrzebami rynku pracy. Zakupione zostanie również nowoczesne wyposażenie placówek służące zapewnieniu edukacji włączającej, aby Szkoły Podstawowe MOF Opole Lubelskie były miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla każdego dziecka, oferującym wysokie standardy edukacyjne. Projekt będzie wspierał edukację innowacyjną (m.in. zastosowanie AI w nauczaniu, robotyka), poprzez włączenie nowoczesnych form nauczania.
Grupę docelową w Projekcie stanowią:
- minimum 1913 uczniów (926 kobiet, 987 mężczyzn) Szkół Podstawowych MOF Opole Lubelskie znajdujących się na terenach:
– 923 uczniów (432 kobiet, 491 mężczyzn) Gminy Opole Lubelskie: 335(152 kobiet, 183 mężczyzn) Szkół Podstawowych nr 1 im. K.Makuszyńskiego w Opolu Lubelskim, 259(124 kobiet, 135 mężczyzn) Szkół Podstawowych nr 2 im. O. Kolbergera wOpolu Lubelskim, 85(41 kobiet, 44 mężczyzn) Szkoły Podstawowej w Skokowie, 37(20 kobiet, 17 mężczyzn) Szkoły Podstawowej w Wandalinie, 170(78 kobiet, 92 mężczyzn) Szkoły Podstawowej im. Św. JPII w Kluczkowicach, 37(17 kobiet, 20 mężczyzn)Szkoły Podstawowej im. Św. M.M. Kolbe w Pusznie Godowskim,
– 175 uczniów (80 kobiet, 95 mężczyzn) Gminy Karczmiska – Szkoły Podstawowej w Karczmiskach
– 739 uczniów (382 kobiet, 357 mężczyzn) Gminy Poniatowa: 57(25 kobiet, 32 mężczyzn) Szkoły Podstawowej im. J. Kochanowskiego wPoniatowej Kolonii, 59(32 kobiet, 27 mężczyzn) Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Kowali, 102(58 kobiet,44 mężczyzn) Szkoły Podstawowej im. M. Konopnickiej w Kraczewicach, 61(36 kobiet, 25 mężczyzn) Szkoły Podstawowej im. Ewy Szelburg – Zarembiny w Niezabitowie, 460 uczniów (231 kobiet, 229 mężczyzn) Szkoły Podstawowej im. St. Żeromskiego w Poniatowej
– 76 uczniów (32 kobiet, 44mężczyzn)Gminy Chodel: 24(9 kobiet, 15 mężczyzn) Szkoły Podstawowej w Granicach, 32(13 kobiet, 19 mężczyzn) Szkoły Podstawowej w Ratoszynie, 20(10 kobiet, 10 mężczyzn) Szkoły Podstawowej w Chodlu;
– w tym min. 47 osób niepełnosprawnych, 181 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- 15 Szkół Podstawowych – 6 w Gminie Opole Lubelskie, 1 Szkoła Podstawowa w Gminie Karczmiska, 5 Szkół Podstawowych w Gminie Poniatowa, 3 Szkoły Podstawowe w Gminie Chodel;
- 242 nauczycieli (206 kobiet, 36 mężczyzn) ze Szkół Podstawowych MOF Opole Lubelskie.
Rezultaty projektu:
- 15 szkół objętych wsparciem
- 1913 uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem
- 242przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
- 794 uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym
- 181 uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem
- 1530 uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
- 194 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu